Regeringen och FRA:Är allt bara taktik?

Statsministern är då äntligen ute på banan och kommenterar FRA-lagen.

Men inte blev det mycket tydligare. Göteborgs-Postens  ledare kommenterar i marginalen (endast i tryckta tidningen) att

Statsministern uttryckte sig i går i så sibyllinska ordalag att olika rapportörer redan tolkat honom på olika sätt. – Göteborgs-Posten 080808

Anledningen är att statsministerns uttalande är så oklara och oprecisa, att man inte vet om hans vilja att lyssna på något sätt kommer att följas av handling. Tidningen väljer dock att tro att detta är det första lilla steget och parafraserar Westerbergs ”de små stegens tyranni” med ”de små stegens reträtt”. 

Även Mina moderata karameller hoppas att detta är en signal om ändring och att det kommer mer i talet i Waxholm. Jag hoppas att Mary har rätt, men efter att ha läst SvD och Patrick Krasséns analys börjar jag fundera. 

Är det trots allt bara ett taktiskt utspel? Är det fingret-i-luften-politik? Handlar vändningen bara om att regeringens kommunikationsstrateger analyserat att affären håller på att skada regeringen? Det antyds, och jag är benägen att hålla med, att det är ren taktik som gör att Reinfeldt lyfter frågan nu. Det finns fortfarande inte ens en antydan till oro över kontrollstaten, han säger inte ett ord om att staten växer och tar för sig på medborgarens bekostnad. Allt är väl, vi kör på, men visst, vi ska lyssna lite.

Alltså, jag är glad om lagen förändras eller rivs upp, oavsett vilket skäl regeringen säger sig ha till det. Men jag hade önskat att en borgerlig regering, med det frihetsälskande partiet i ledningen, hade argumenterat ideologiskt. Jag vill kunna lita på min regering. Jag vill inte att mitt enda skydd mot kontrollstaten är att en kvällstidning kommer på att mailbomba riksdagen.

Varför känns det som att min egen regering gör allt för att lura mig?

One response to “Regeringen och FRA:Är allt bara taktik?

  1. Jag hoppas också att jag har rätt – men helt säker kan man verkligen inte vara. Minst sagt osäkra uttalanden.

Kommentera

