Hoppets demonstration

I går deltog jag i hoppets demonstration i Stockholm. Det var kallt, men i övrigt hoppfullt. Hoppfullt ur två perspektiv.

Dels band flera borgerliga riksdagsledamöter upp sig så hårt att de rimligtvis inte kan acceptera en kompromiss i FRA-frågan. Jag har hittills varit orolig att det varit strikt populistiska utspel. Att när lagen de-facto är klubbad, så är det enkelt att hålla den ideologiska fanan högt och försvara friheten. Att säga att man kämpar för att göra det bästa möjliga av situationen och stoppa in lite kosmetiska ändringar. 

Men flera ledamöter band nu upp sig så hårt till att tillsätta en parlamentarisk utredning, att det är ingenting annat än ett politiskt självmord att inte fullfölja. Det är för tidigt att ropa hej, många politiska pirutter kan fortfarande utföras, men det ingav i alla fall hopp.

 

Det kändes även hoppfullt ur ett annat perspektiv: att det finns en möjlighet att äkta liberala krafter får fäste i Folkpartiet. Jag känner så, eftersom talarna från fp, främst Cecilia Wikström och Birgitta Ohlsson, imponerade. Jag har tidigare inte värderat Birgitta Ohlsson speciellt högt, men dessa båda verkade tala med ideologins eld. I en regering där allt bara handlar om sosse-politik med en twist, är det förlösande när några ledamöter verkar hamna rätt. 

Det finns kanske en chans nu att personerna med liberal ideologi kan få ökat inflytande och makt i partiet som annars sätter likhetstecken mellan liberalism och förbud, kameraövervakning, disciplinstraff et.c.. Det är en lång väg, men de s.k. krav-liberalerna måste sopas ut ur folkpartiet. Johan Jakobsson må vara petad, men huserar fortfarande i kulisserna. Både i ande och i person. 

Det kommer att ta tid, och kommer troligen att kräva en valförlust och 4 år i opposition.

Hur kan jag tycka att det är hoppfullt? Därför att det är signalen att det i valet 2014 kan finnas ett borgerligt parti att rösta på. För 2010 kommer jag, och många andra kärnväljare, att för första gången någonsin i våra liv att lägga rösten utanför borgerligheten.

 

Andra: Onsdag

One response to “Hoppets demonstration

  1. Var vid gott mod, än är inte loppet kört. Såg att någon har behov av att nedvärdera vår manifestation igår – kallade den tummetott – men, det säger väl mera om honom än om oss. Jag hade 19 vänner och bekanta med mig i tanken – de var upptagna av skola, jobb, vård av sjukt barn, läkarbesök och annat av vikt. När jag helt ofrivilligt råkade avlyssna en rapportör, som per mobil lugnade någon orolig själ med att detta inte var något att oroa sig för – max 300 stycken, då tänkte jag i mitt stilla sinne: Om var och en av dem, som han kan se, representerar i snitt lika många som jag, då är vi en försvarlig mängd – jag log för mig själv, där jag satt i torgets utkant och vilade mina trötta fötter. Sedan vet jag att nätverket representerar åtskilliga tusen. Och i morgon kl 09.30 – 14.00 sänds demonstrationen i SVT24.

Kommentera

