Skratta eller gråta?

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Dagens bästa citat

”När debatten drog i gång för ett år sedan bestämde vi oss för att försöka göra något åt den här svartabörshandeln för att minimera riskerna att personer utnyttjar systemet med våra billiga biljetter och skor sig”, säger SJ:s biträdande presschef Ulf Wallin till TT.

SJ har gjort precis ingenting i ett helt år. Efter långt över ett år av precis ingenting gör man en pytteändring som hade kunnat göras precis när som helst under det gångna året. Nej, Ulf Wallin. Ni har inte alls brytt er om svartabörshandeln med era biljetter.

SJ kommenterar i juli 2008, mer än 13 månader sedan:

På SJ är man medvetna om andrahandsmarknaden. ”Vi ser det inte som ett jätteproblem”, säger Tobias Johansson, som jobbar med affärsutveckling på SJ.

”Det enda vi skulle kunna göra är att koppla in skattemyndigheterna”, säger Ulf Adelsohn, styrelseordförande till SvD.se.

Ni har medvetet struntat i problemen i snart 18 månader. Och anledningen är enkel; SJ tjänar pengar på svartabörshandeln. Den trimmar upp priserna, samtidigt som man kan redovisa att det nominella priset är lågt. ”Vi säljer massor av 95-kronorsbiljetter” är ett uttalande som är sant, men det betyder inte att massor av resenärer får resa billigt.

Svartabörshajen tjänar cirka 300 kr per 95-kronors biljett, och SJ tjänar på att svartabörshajar skapar en fiktiv efterfrågan som i SJs biljettsystem betyder automatiska prishöjningar. SJ säljer mängder av biljetter som kostar 800-900kr, en nivå som aldrig hade nåtts utan manipulationen av efterfrågan.

Annonser

2 responses to “Skratta eller gråta?

  1. Hur i allsin dar kan du resonera dig fram till att SJ tjänar pengar på svarta börshandeln? Enligt all logik är det så att svarta börshandeln driver upp priserna (till slutkund) vilket leder till att färre biljetter säljs. Det enda läget när SJ gör en förtjänst på svarta börshandeln är när svartabörshajen inte får sina biljetter sålda, alternativt att det finns svarta börskunder som endast kan tänka sig köpa via svarta börsen och inte via SJ.

    • Med enkel tillgång/efterfråge-analys.
      Svartabörshajarna köper tidigt upp ett antal biljetter som man lägger på lager. Detta gör att tillgången på biljetter minskar. Ännu har ingen resenär köpt en enda av biljetterna. När de riktiga resenärerna börjar köpa biljetter kommer en ökad efterfråga, men tillgången på biljetter är låg. SJs prissystem höjer då automatiskt priset för att möta situationen. När priset höjts så mycket att svartabörshajarnas vinst börjar bli 300-500%, börjar man släppa ut de lagrade biljetterna på marknaden. Resenärerna har då alternativet att köpa till uppdrivna SJ-priser eller svartabörspriser.
      Det genomsnittliga priset på de sålda biljetterna kommer med denna marknadsmanipulation att vara högre än utan manipulationen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s